وجود و شعور (۳۱)

ساخت وبلاگ

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

(۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه

۵۲

  • ادراک (استنباط) به مثابه گبیلده (شکل، مصنوع) منفصل و مجزا از روندهایی که به واسطه انها پدید می آید، یعنی منفصل و مجزا از مغز، منفصل و مجزا از سوبژکت، به جای موضوع آن (به جای انچه که ادراک می شود) گذاشته می شود.

۵۳

  • راسل برای به دست اوردن امکان لازم برای گذاشتن احساس ها و ادراکات (استنباطات) و غیره به جای اوبژکت (موضوع آنها)، در اثر خود تحت عنوان «تجزیه و تحلیل روح»، طرح «اعمال» (اکت های) برنتانو و ماینونگ را به نقد می کشد و به کمک آین نقدها، می خواهد که استقلال پدیده های روانی از سوبژکت را جامه عمل بپوشاند.

۵۴

  • راسل ضمنا به پیروی از ویلیام جیمز می پردازد که «شعور را تا درجه جریان تفکر (روانگذشت)، تقلیل می بخشد» و می کوشد تا ثابت کند که این انسان (سوبژکت) نیست که می اندیشد، بلکه این ضمیر (روح، شعور) است که در انسان می اندیشد.
  • (راسل، «تجزیه و تحلیل روح» ص ۱۷ ـ ۱۸)

۵۵

  • راسل فصلی از اثر خود تحت عنوان «تاریخ فلسفه غربی» را به ویلیام جیمز تقدیم می کند و در این رابطه توضیح می دهد، که خدمت اصلی ویلیام جیمز به مثابه فیلسوف در این بوده است که او مفاهیم سوبژکت و اوبژکت را به مثابه چیزی بنیادی برای شناخت باطل دانسته و رد کرده است.
  • (مراجعه کنید به راسل، «تاریخ فلسفه غربی» نیویورک، ۱۹۴۵، ص ۸۱۲)

۵۶

  • بدین طریق، «ماتریالیسم» تز اول که بنا بر آن، ادراک (استنباط) در کله (ذهن) صورت می گیرد، چندان خطرناک به نظر نمی رسد.

۵۷

  • برای اینکه فی الفور با تز دیگری بر آن، سرپوش نهاده می شود.
  • تز دیگری که بنا بر آن، کله (ذهن) و کل جهان مادی به مثابه چیزهایی قلمداد می شوند که از ادراکات (استنباطات) پدید آمده اند.

(این همان خرافه اسقف برکلی مؤسس ایدئالیسم ذهنی است:

حتی خورشید وجود عینی و واقعی ندارد.

همه چیز ناشی از ذهنیات ما ست.

مترجم)

۵۸

  • فلسفه راسل در این عملیات به مدد احساس ها و ادراکات، چیز دیگری را پیش می کشد و به کمک آن همه چیزهایی که قابل تقلیل به احساس ها نیستند، (به ویژه آرزوها، احساسات، غرایز و عادات)، در مطابقت با بیهیویوریسم (رفتارگرایی) افراطی به طرز بیواسطه ای به رفتار خارجی تقلیل داده می شود.

۵۹

  • در دوره ای که «روان شناسی شعور» حاکم بود، در فلسفه ووندت و اوه ناریوس، مونیسم اپیسته مولوژیکی (معرفتی ـ نظری) «خنثی» در حل مسئله پسیکوفیزیولوژیکی، با دوئالیسم پیوند داده می شد.
  • راسل مونیسم ایدئالیستی را در حل مسئله معرفتی ـ نظری با تقلیل مکانیسیستی روانی به فیزیولوژیکی و یا با تقلیل روانی به رفتار به معنی بیهیوریوریسم (رفتارگرایی) «رادیکال» واتسون پیوند می دهد.

۶۰

  • آن سان که تجزیه و تحلیل راه های مختلف طی شده برای حل مسئله روانی، نشان می دهد که گاهی جنبه معرفتی ـ نظری تقدم کسب می کند و گه جنبه پسیکوفیزیولوژیکی.
  • یعنی قاعدتا مناسبت درست آنها (مناسبت جنبه معرفتی ـ نظری با جنه پسیکوفیزیولوژیکی) دیده نمی شود.

۶۱

  • پس از ماتریالیسم، پراگماتیسم به مثابه فرقه ای از مونیسم «خنثی» و در واقع مونیسم ایدئالیستی وارد صحنه می شود.
  • مراجعه کنید به مونیسم

مونیسم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3284

۶۲

  • پراگماتیسمی که نه با بیهیویوریسم «رادیکال» واتسون، بلکه با بیهیویویوریسم دست در دست می رود و با بیهویوریسم «اجتماعی» ظریفتر گشته هربرت مید، به ائتلاف می رسد.

۶۳

  • ابزار اصلی این فرقه از مونیسم که ماتریالیسم را در مقابل ایدئالیسم، «خنثی» (بیطرف) تلقی می کند (یعنی نه ماتریالیسم را مقدم بر ایدئالیسم می داند و نه برعکس)، سمانتیک است.
  • مفهوم معنی و سمبل است.

(موضوع سمانتیک

عبارت است از رابطه علامت با معنی اش.

مترجم)

  • مراجعه کنید به سمانتیک

۶۴

چارلز سندرز پایرس

(۱۸۳۹ ـ ۱۹۱۴)

ریاضیدان، فیلسوف و منطقدان آمریکائی

مؤسس پراگماتیسم

مؤسس سمیوتیک (همراه با فردیناند ساسور)

  • شرایط لازم برای سمانتیسم را در فلسفه امریکایی در سال های هفتاد و هشتاد قرن نوزدهم، چارلز سندرز پایرس فراهم آورده است

۶۵

فریدریک جیمز اویگن وودبریج

(۱۸۶۷ ـ ۱۹۴۰)

استاد دانشگاه امریکایی

  • گام بعدی در این مسیر را در اوایل قرن بیستم، وودبریج با ادعای زیر برمی دارد:
  • او ادعا می کند که روح و یا شعور چیزی جز خود پدیده ها نیستند.
  • برای اینکه آندو همدیگر را معنی میکنند و یا نمایندگی می کنند.
  • (مراجعه کنید به وودبریج، «طبیعت شعور»، در «ژورنال فلسفه»، ۱۹۰۵، جلد دوم، ص ۱۱۹ ـ ۱۲۵.)

ادامه دارد.

+ نوشته شده در دوشنبه هفتم خرداد ۱۴۰۳ ساعت 7:26 توسط سیاوش زهری  | 

سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 153 تاريخ : چهارشنبه 9 خرداد 1403 ساعت: 18:53