خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۰۹)

ساخت وبلاگ

 

 

پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

فصل هفتم

 

اعلام فلسفی استقلال انسان,

توسط ایمانوئل کانت

 

 

 

ایمانوئل کانت

(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)

برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان

 

 پیشگفتار

قسمت سوم

ادامه

 

۱۴

·    کانت با فلسفه اش از سرحدات راسیونالیسم و امپیریسم،  هم به لحاظ مسئله گزاری (طرح مسئله) پا فراتر می نهد و هم به لحاظ ارائه راه حل.

 

۱۵

·    مفهوم تجربه (و دانش تجربی) کانت، با مفهوم تجربه در امپیریسم تفاوت دارد.

·    بدون آنکه به این دلیل، راسیونالیستی باشد.

 

۱۶

·    جمله فوق الذکر، مبنی بر اینکه «کل شناخت ما بی کمترین تردید، با تجربه آغاز می شود»، توسط کانت بلافاصله با اشاره زیر تکمیل می گردد:

·    «اما سر برداشتن کل شناخت ما از تجربه به معنی نشئت گرفتن آن از تجربه نیست.»

·    (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۱)

 

۱۷

·    این اشاره کانت، به معنی پا فراتر نهادن از مسئله گزاری راسیونالیسم و امپیریسم است و فرمولبندی کیفیتا نوینی از مسئله شناخت را دربردارد.

 

۱۸

·    ترکیب راسیونالیسم با امپیریسم توسط کانت  که تاریخ, فلسفه نگاری نئوکانتیانیستی بر اساس توسعه تئوری شناخت ادعا می کند، و به این تز خود می رسد که کانت فیلسوف فلسفه نوینی بوده است و فلسفه فیشته، شلینگ، هگل و فویرباخ و کل فلسفه مابعد کانت به طور کلی، فقط زوال و تجزیه و تلاشی تفکر فلسفی است.

 

۱۹

·    این ادعای تاریخ, فلسفه نگاری نئوکانتیانیستی، علاوه بر این، فاقد گذار تعیین کننده به فلسفه کانت است و گشتاور (ممان) دیگر آن را نادیده می گیرد که برای تشکیل فلسفه کانت و شکوفائی اش از اهمیت وافری برخوردار بوده است:

 

·    مثلا علوم طبیعی مته متیکی را

 

 

ژان ژاک روسو

(۱۷۱۲ـ ۱۷۷۸)

نویسنده، فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کمپونیست

از تدارک بینندگان معنوی انقلاب فرانسه

 

·    ژان ژاک روسو را

 

·    کل جنبش روشنگری اروپای غربی را

 

۲۰

·     با این ادعای تاریخ, فلسفه نگاری نئوکانتیانیستی، مبنی بر ترکیب راسیونالیسم با امپیریسم توسط کانت، قبل از همه، حقیقت امری پرده پوشی می شود که مشخصه مهم فلسفه کانت بوده است و برای توسعه بعدی فلسفه کانت و برای غلبه در چارچوب فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان، تعیین کننده بوده است:

·     این حقیقت امر که فلسفه کانت در مجموع، توافقی نمودار می گردد، که به کانت، به دلیل جایگاه خاصش در تاریخ, توسعه جامعه بورژوایی و در فلسفه کلاسیک بورژوایی تحمیل شده بود:

·     کانت به مواد فکری ئی می پیوندد که بازتاب مرحله  توسعه نسبتا بالاتر طبقه بورژوایی در کشور دیگری بوده است.

·     در کشور دیگری که در آن بورژوازی فاصله به مراتب بیشتری از این مرحله توسعه دارد.

 

ادامه دارد.

سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 176 تاريخ : شنبه 9 آذر 1398 ساعت: 17:04