خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۲۵)

ساخت وبلاگ

 

 

پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 

فصل هفتم

اعلام فلسفی استقلال انسان

توسط ایمانوئل کانت

 

فصل هفتم

بخش اول

قسمت ۶

ادامه

 

۱۶

·     کانت، در آموزه مربوط به قضاوت های سنته تیکی اپریوری (سنتز)، عملا، خصلت دیالک تیکی شناخت انسانی را تبیین داشته است:

 

۱۷

·     شناخت در این آموزه کانت، به مثابه روند نمودار گشته است.

·     روندی که در آن، گشتاورهای (ممان های) متضاد نفوذ می کنند و به وحدت می رسند.

 

۱۸

·     کانت اما از عهده حل مشکلاتی که از درک دیالک تیکی روند شناخت سربرمی کشند، برنیامده است.

 

۱۹

·     تضادهایی که کانت به مثابه گشتاورهای روند شناخت تشخیص می دهد، توسط او به مثابه تضادهای انتزاعی درهم تنیده می شوند:

·     در قاموس کانت، حسیت و فهم (حسی و عقلی)، نگرش و مفهوم، محتوا و فرم، کثرت (و تنوع) و وحدت، مطلقا جدا از یکدیگرند و وجه مشترکی با هم ندارند.

 

۲۰

·     در قاموس کانت، وحدت گشتاورهای (ممان های) متضاد روند شناخت در ذهن و ضمیر آدمیان و با کردوکار ذهن و ضمیر آدمیان صورت می گیرد.

 

۲۱

·     کل روند شناخت، بدین طریق، فقط به مثابه مسئله ای سوبژکتیو نمودار می گردد.

 

۲۲

·     کانت با این طرز برخورد ایدئالیستی ـ ذهنی نتوانسته از عهده حل مسئله ای که خود طرح کرده بود، یعنی از عهده فرمولبندی (تدوین) قوانین شناخت برآید.

 

۲۳

·     آنچه که کانت به حساب سوبژکت می گذارد و آن را به مثابه عمل خودکرده ی ذهن و  ضمیر درمی آورد، به خود اوبژکت شناخت تعلق دارد.

 

۲۴

 

·     سخنان مارکس در چالش با آموزه قضاوت های سنته تیکی اپریوری کانت در اثر مارکس تحت عنوان «مقدمه ای بر نقد اقتصاد سیاسی»، به شرح زیرند:

 

الف

·     «مشخص، به این دلیل مشخص است که جمعبندی تعین های بیشمار است.

·     یعنی وحدت تنوع است.

·     به همین دلیل، مشخص در تفکر به مثابه روند جمعبندی نمودار می گردد.

·     به مثابه نتیجه.

·     نه، به مثابه نقطه آغازین.

·     اگرچه، مشخص، نقطه آغازین واقعی است و به همین دلیل نقطه آغازین (آغازگاه) نگرش و تصور نیز است.

 

ب

·     در طریق اول، تمامت تصور به صورت تعین انتزاعی درمی آید و می پرد (دود می شود و فرار می شود.)

 

پ

·     در طریق دوم، تعین های انتزاعی در مسیر تفکر، به بازتولید  مشخص ها (مشخصات) منجر می شود.

·     (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱۳، ص ۶۳۲)

 

ت

·     وحدت کسب و کار صرف سوبژکت نیست.

·     و تنوع، فقط امر اوبژکت نیست.

·     بلکه، وحدت و تنوع در اوبژکت اند که در روند شناخت، توسط ضمیر تشکیل نمی یابند، بلکه منعکس می شوند.»

 

ادامه دارد.

سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 165 تاريخ : يکشنبه 1 دی 1398 ساعت: 7:30