پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۲۰۶) (قسمت اول)

ساخت وبلاگ

 

جمعبندی

از

مسعود بهبودی

 

ویرایش:

صائب تبریزی

دارد همه چیز

هر که تو را داشته باشد.

 

۱

معنی تحت اللفظی:

اگر کسی تو را تصاحب کند

از همه چیز بی نیاز می گردد.

 

۲

این ادعای صائی نوحه سرا

به چه معنی است؟

 

۳

صائب

اگر

البته

راست بگوید،

همه زیبایی های مادی و روحی را

در

مخاطب خود

خلاصه می کند.

 

۴

مخاطب او

قادر به ارضای همه حوایج مادی و روحی و روانی او ست.

 

۵

تسخیر حریف

همان

و

رسیدن به استغنای مطلق همان

 

۶

این ادعای صائب

اما

دیالک تیکی زا تحقیر و تجلیل است:

 

الف

صائب

حریف را

به مقام چنین موجود پرفکت خداگونه ای ارتقا می بخشد

(تجلیل افراطی)

 

ب

صائب

اما

قابل تصاحب و تسخیر قلمداد کردن حریف

او

را

به درجه اشیاء

تنزل می دهد.

چون

فقط چیزها را می توان تصاحب و تسخیر کرد و نه آدم ها را

و

به ویژه

آدم های کامل و پرفکت خداگونه را

 

چون

چنین کاری

محال است.

 

۷

این اندیشه صائب

ضمنا

تکرار دیگرگونه

اندیشه معروف دیگری است:

آنچه

خوبان

همه

دارند

تو

تنها

داری

 

۸

کریم

به درستی گفته است:

الشعراء کذاب

 

شعرا حرفی جز دروغ

برای گفتن ندارند.

یعنی دشمنان حقیقت عینی اند.

یعنی

مزور و ریاکار و عوامفریب و مکارند.

 

خاک پاک ایران

اعلیحضرتا؟

 

۱

خاک عیران

اصلا و ابدا

پاک نیست.

 

۲

آخوندهای چرکین کثافت کپک زده

به

وجب وجب این خاک

ریده اند

و

تعفن عنگلاب اسلامی

فضای طویله

را

فراگرفته است

 

۳

به همین دلیل

توله ها و کره های خود

را

به

فرنگستان

فرستاده اند

تا

«نفسی تازه کنند.»

(جعفر کوش آبادی)

 

 مشد حسین منزوی

 

تو مثل آنچه که ناگفتنی است،

زیبایی.

 

۱

محتوای این اندیشه منزوی

به انحای مختلف تبیین می یابد.

 

۲

سؤال این است

که

پشت سر این اندیشه چه رازی خرناسه می کشد؟

 

۳

در توجه سرسری

به

این اندیشه

به نظر می رسد که

شاعر

با

جمال و جلال و کمال خارق العاده ای روبرو شده است

 

۴

جمال و جلال و کمالی که قابل توصیف حتی نیست.

 

۵

یعنی

شاعر برای توصیف حتی سطحی او

کلمه نمی یابد.

 

۶

یعنی شاعر دچار فقر مفهومی مطلق شده است.

 

۷

راز این بن بست مفهومی و تبیینی چیست؟

 

هنر چیست؟

 

مش ممد

منظومه حیدر بابا

در زمانی پدیدار گشته که نیاز خواست عمومی مردم آذربایجان بوده است

و

به

نوعی

تداوم راه پیشه وری

که

بیشترین هدفش احیای زبان ترکی آذربایجان بوده است.

 

۱

مش ممد

خیال می کند

که

حیدربابا

را

شهریار

آگاهانه و مصلحت طلبانه

سروده است.

 

۲

یعنی

برای دفاع از زبان آذری

سروده است.

 

۳

بدتر

حتی.

 

شهریار

به

گمان مش ممد

ادامه دهنده راه پیشه وری

بوده است.

 

۴

بینوا

پیشه وری

چه پیروانی پیدا کرده است

که

توان رفتن به مستراح خانه خود

را

حتی

ندارند

چه رسد به پیروی از سلحشوران پرولتاریا

 

۵

هنر چیست؟

مش ممد

 

۶

هنر

ابتدایی ترین فرم شناخت بشری است.

 

۷

هنر ابندایی ترین و بدوی ترین (پریمیتیو ترین) فرم شناخت بشری

بوده و است و خواهد بود.

 

۸

احتمالا

نیاکان ما

قبل از تفکر و تکلم

یعنی

قبل از تشکیل و فراگیری مفاهیم (واژه ها)

به

طرز هنری

با

هم

مبادله فکری

کرده اند.

 

۹

هنوز هم در دیواره های غارهای عهد عتیق

نقاشی های نیاکان هنرمند ما

باقی اند.

مثلا

تصاویر جانوران از هر نوع

 

۱۰

آثار هنری

مثلا

حیدربابا

آگاهانه و تصمیمگیرانه و مصلحت اندیشانه

تولید نمی شوند.

 

۱۱

تولید آثار هنری

به

هنرمندان

تحمیل می شود.

شهریار

اگر

حیدربابا

را

نمی سرود

جنون می گرفت.

 

۱۲

شهریار

شاعر

است

هنرمند

است

و

نه

سیاستمدار و عالم و فقیه و فیلسوف

 

۱۳

شهریار

آنچه استاد ازل گفت

«بگو»

گفته است.

 

۱۴

استاد ازل

روح و روان دستخوش آشوب شاعر

است

 

۱۵

آثار هنری

آگاهانه و حساب شده

تولید نمی شوند.

 

۱۶

شعری

که

آگاهانه و حساب شده

سروده شده باشد

اصلا

شعر نیست.

شعار

است.

و

شعار ربطی به هنر و شناخت هنری ندارد.

 

ادامه دارد.

 

سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 150 تاريخ : يکشنبه 1 دی 1398 ساعت: 7:30