دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۸۳)

ساخت وبلاگ

 

 پروفسور دکتر

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان

مانفرد پوشمن

روبرت شولتس

هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر

(۱۹۶۹)

 

برگردان 

شین میم شین 

 

پوزیتیویسم

ادامه 

 

۴۳

 

فردیناند تونیس

(۱۸۵۵ ـ ۱۹۳۶)

جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی، فیلسوف آلمانی

مؤلف آثار بیشمار:

جامعه و همبود

به

 لحاظ معرفتی ـ نظری

طرفدار وحدت همه علوم بود

 

·    در نظر گرفتن جامعه شناسی، نه به مثابه تئوری توسعه جامعه ای، بلکه به مثابه تئوری فرم های اجتماعی با فردیناند تونیس شروع می شود.

 

۴۴

·    در جامعه شناسی فردیناند تونیس، از مسائل محتوایی صرفنظر می شود.

 

·    (یعنی در دیالک تیک فرم و محتوا، فرم مطلق می شود و محتوا فراموش. مترجم)

 

۴۵

·    فردیناند تونیس، کلیه مناسبات اجتماعی را به مثابه روابط ارادی تلقی می کند.

·    روابطی که فقط به طرز پسیکولوژیکی قابل فهمند.

 

۴۶

·    فردیناند تونیس، اراده را به دو نوع زیر تقسیم بندی می کند:

 

الف

·    اراده ماهوی

ب

 

·    اراده دلبخواهی (اراده مبتنی بر میل و هوس)

 

۴۷

·    فردیناند تونیس، بر اساس این دو نوع اراده، میان همبود و جامعه تفاوت می گذارد.

 

۴۸

·    فردیناند تونیس با این تیپولوژی انتزاعی ـ استقرائی اش توسعه تئوری سوسیولوژیکی بورژوایی را تحت تأثیر مهم قرار می دهد

 

۴۹

·    مؤسس آموزه رابطه، لئوپولد فون ویزه بود.

 

۵۰

·    مقولات بنیادی روندی که از رابطه میان افراد تشکیل می شوند، به نظر لئوپولد فون ویزه عبارتند از «فاصله» و «فضای (مکان) اجتماعی» 

 

۵۱

·    دلیل فرمالیسم و سوبژکتیویسم طرح لئوپولد فون ویزه این است که او به مفاهیم خود، تعین محتوایی اعطا نمی کند.

 

·    (یعنی مفاهیم جامعه شناسی لئوپولد فون ویزه توخالی اند.

·    بی محتوا هستند.

·    یعنی اصلا مفهوم نیستند.

·    واژه واره های بی معنی اند.

·    پوسته بی هسته اند. مترجم)

 

۵۲

 

·    متنفذترین نماینده رابطه نئوکانتیانیسم با پوزیتیویسم در جامعه شناسی آلمان، ماکس وبر بود.

 

۵۳

·    مفهوم متدئولوژیکی مرکزی در جامعه شناسی ماکس وبر، مفهوم «نوع ایدئال» (تیپ ایدئال) بوده است.

 

۵۴

·    تیپ های ایدئال در جامعه شناسی ماکس وبر را انعکاسات تشکیل نمی دهند.

·    یعنی نتیجه تجرید تئوریکی حقایق اجتماعی موجود نیستند.

·    بلکه از طریق ایدئالیزاسیون و راسیونالیزاسیون واقعیت،  تشکیل می شوند.

 

۵۵

·    بنیان این چیزهای فکری در مجردیت (انتزاعیت) خود فاقد واقعیات امور تجربی است.

 

۵۶

·    روند مفهوم سازی عرضه شده توسط ماکس وبر از طریق ایدئالیزاسیون در علوم مورد استفاده قرار می گیرند.

 

۵۷

·    خطای این ایدئالیزاسیون ماکس وبر این است که او اولا این روند مفهوم سازی را مطلق می کند.

·    ثانیا کلیه روابط مفاهیم با واقعیت را از بین می برد.

 

ادامه دارد.

سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 234 تاريخ : سه شنبه 12 فروردين 1399 ساعت: 0:21