درنگی در پژوهشی تحت عنوان «مارکسیزم و آئین بهائی» (۴) (قسمت دوم)

ساخت وبلاگ

مارکسیزم و آئین بهائی
سایت پژوهشنامه

نگارنده:

نادر سعیدی

درنگی

از

میم حجری

مقایسهء آئین بهائی با مکتب مارکسیزم

ادامه

۳

(یعنی هستی پدیده ‏ای است پویا و متحوّل)

مؤلف اکنون مفهوم من درآوردی خود را تعریف می کند:

مبتنی بر هوشیاری زمانمند و تاریخ بودن مارکسیسم و بهائیسم

یعنی

هستی

پدیده ای است پویا و متحول.


وجه مشترک مارکسیسم و بهائیسم، باور به تحول و پویایی هستی است.

بر منکرش لعنت.

ولی

نه
مارکسیسم مبتنی بر این باور است

و

نه

بهائیسم.

باور داشتن به اصل حرکت در هستی (یعنی هستی پدیده ‏ای است پویا و متحوّل)

که به معنی مبتنی بودن بر آن اصل و اندیشه و باور نیست.

خود این سؤال که مارکسیسم و بهائیسم، مبتنی بر چیستند،

سؤال تأمل انگیزی است.

مارکسیسم

در وهله اول

نتیجه نفی دیالک تیکی فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان، اقتصاد سیاسی کلاسیک انگلستان و کمونیسم اوتوپیکی فوریه و اون و سن سیمون

(منابع سه گانه مارکسیسم)

بوده است.

منابع فکری و فقهی بهائیسم

را

باید در روند تحلیل آن پیدا کنیم.

ادامه دارد.

+ نوشته شده در پنجشنبه یازدهم آبان ۱۴۰۲ ساعت 10:1 توسط سیاوش زهری  | 

سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 64 تاريخ : پنجشنبه 11 آبان 1402 ساعت: 23:59