درنگی در پژوهشی تحت عنوان «مارکسیزم و آئین بهائی» (۴) (قسمت اول)

ساخت وبلاگ

مارکسیزم و آئین بهائی
سایت پژوهشنامه

نگارنده:

نادر سعیدی

درنگی

از

میم حجری

مقایسهء آئین بهائی با مکتب مارکسیزم:

۱

هر دو جهان‏بینی

دارای نکات مشترک و نیز تفاوت‏هایی می‏ باشند که بحث گستردهء آن نیازمند کتابی مستقل است.

مؤلف

بی کمترین شک و تردید،

معنی جهان بینی را نمی داند.

در غیر این صورت، نمی گفت که جهان بینی مارکسیستی و جهان بینی بهائیستی هم

حاوی وجوه مشترک اند

و

هم

حاوی تفاوت هایی اند.

قضیه جهان بینی از دو حالت خارج نیست:

یا ماتریالیستی است و یا ایدئالیستی.

برای کشف جهان بینی مارکسیستی و جهان بینی بهائیستی

باید فلسفه آندو را شناخت.

جهان بینی مارکسیستی

ماتریالیستی

است.

جهان بینی بهائیستی

بیشک ایدئآلیستی است.

در روند تحلیل بهائیسم به این مسئله می پردازیم.

۲

امّا به صورتی فشرده می‌توان گفت

که

هر دو

اندیشه ‏ای هستند مبتنی بر هوشیاری زمانمند و تاریخی

مؤلف بیگانه با تعریف مفاهیم است.

به همین دلیل

خیال می کند که مارکسیسم و بهائیسم، هر دو اندیشه ای اند.

اصلا معلوم نیست که من ـ زورش از اندیشه چیست؟

مارکسیسم و بهائیسم،

به مثابه اندیشه،

هر دو بر مبنای هوشیاری زمانمند و تاریخی بنا شده اند.

مفهومی به عنوان هوشیاری زمانمند و تاریخی

نه وجود دارد و نه معنی.

من ـ زور مؤلف احتمالا این است که مارکسیسم و بهائیسم، به توسعه فکری افراد با گذشت زمان باور دارند.

کی باور ندارد، تا مارکسیسم و بهائیسم، استثنائی از این میان باشند؟

ادامه دارد.

+ نوشته شده در پنجشنبه یازدهم آبان ۱۴۰۲ ساعت 9:56 توسط سیاوش زهری  | 

سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 66 تاريخ : پنجشنبه 11 آبان 1402 ساعت: 23:59